Tkanina z ovčej vlny s vlasom na povrchu, kedysi sa z nej šil vrchný zimný odev. Dnes je to aj názov neziskovky, v ktorej sa štyri šikovnice venujú tvorbe odevov z ovčej vlny.
Ovčia vlna je cenný prírodný materiál s množstvom pozitívnych vlastností. Výrobky z nej sú antialergické, termoregulačné, perfektne priedušné a hygroskopické – tepelne izolujú, aj keď sú mokré. Tieto skvelé vlastnosti ovčej vlny podnietili štyri podnikateľky, umelkyne z okolia Banskej Štiavnice, aby spoločne rozbehli projekt pod názvom Gubaňa. Spoločné nadšenie pre tradície, módu a cieľ vrátiť slovenskej vlne život spôsobili, že je aj úspešný. Jednou zo spoluzakladateliek je marketingová odborníčka Šárka Minárik.
„Našou víziou je vytvoriť udržateľný projekt, ktorý pomôže vrátiť slovenskú vlnu na mapu a zachovať tradičné remeslá späté s jej výrobou,“ hovorí. „Práve udržateľnosť je pre nás kľúčová! Gubaňa je našou reakciou na trendy slow fashion, zodpovednej a ekologickej módy.
Inšpirujú nás aj princípy sociálneho podnikania a s ním spojené myšlienky férovej odmeny za odvedenú prácu.“ Na Slovensku pre farmárov už prakticky neexistovalo zmysluplné odbytisko pre vlnu, ktorú zo svojich oviec nastrihali, a tak často končila v zahraničí, predaná hlboko pod cenu. Práve z chuti niečo na tom zmeniť vzišla Gubaňa.
„Naša kolegyňa, Marcela Nemcová má ovčiu farmu, ale ako väčšina slovenských farmárov nemohla nájsť odbyt pre svoju vlnu. Preto sa rozhodla naučiť sa vlnu spracovávať sama.“
Spriadala ju, plietla z nej oblečenie na zákazku a pomaly sa v jej hlave rodila myšlienka rozbehnúť niečo podobné vo väčšom. Prvým krokom bolo nájsť ďalších ľudí, ktorí tiež rozpoznali skvelý potenciál slovenskej vlny. „Pretože Marcele bolo jasné, že sama to celé rozbehnúť nemôže, vznikol náš štvorčlenný tím. Trvalo dva roky, kým sme vytvorili brand a prvé prototypy.“
V Gubani si tvoria vlastný dizajn oblečenia, pričom tradičný materiál povznášajú na úroveň súčasnej módy. Značka má v ponuke prvé výrobky z priemyselne spracovanej nite, ale aj z ručne pradenej vlny. Prevažne ide o svetre a doplnky ako ponožky alebo rukavice.
Momentálne finišujú prípravnú fázu a chystajú sa na spustenie svojho online obchodu. „Pracujeme na e-shope a riadnom naskladnení výrobkov. Priznávame, že nás obrovský záujem, ktorý sprevádzal oficiálne spustenie nášho projektu, veľmi prekvapil a poukázal aj na rezervy v organizačnej štruktúre, ktoré potrebujeme doriešiť. Plynulá a dostatočná výroba tak, aby sme pokryli dodávku, je jednou z nich.“
Zdroj: NPC